Despre fiscalitate și bun simț

Starea de urgență ne-a adus nu numai frici, frustrări, pierderi financiare (pentru cei mai mulți), ci și un morman de ordonanțe de urgență. Am intrat în starea de urgență cu OUG 29/21.03 și am ieșit din ea cu OUG 71/15.05.

M-am gândit ca ar fi util să fac, așa cum am mai făcut în trecut,  un inventar al măsurilor cu caracter fiscal din această perioadă zbuciumată.  Evident, și niște comentarii, că altfel inventarul nu ar fi avut fun.  Nu am mai acordat note, așa cum am făcut la precedentele două inventare (aici:  https://www.birisgoran.ro/public/Zece_ani_de_modificari_fiscale_Gabriel_Biris_04_04_2014.pdf și aici: https://www.birisgoran.ro/public/Codul_Fiscal_-_doi_ani_de_modificari_intense.pdf) pentru că toate măsurile luate au fost anticiclice, deci teoretic bune pentru companii pe costul bugetului de stat, buget care – cel puțin pentru moment, cât încă mai avem investment grade  și nu suntem retrogradați de agențiile de rating la junk, se poate finanța semnificativ mai ușor decât contribuabilii. Imensa majoritate a măsurilor au avut ca scop amânări sau bonificații la plata impozitelor.

Nr.NormaMăsuraComentariu
 1.OUG 29/21.03, art VIS-a prevăzut o nouă perioadă în care se pot restructura obligațiile bugetare, intre 1 februarie și 31 iulie 2020, conform procedurii prevăzute de OG 6/2019Așa cum am spus și la vremea respectivă, procedura restructurării este una bună, care poate preveni probleme financiare grave și intrarea în insolvență. Măsura este binevenită, dar nu înțeleg de ce trebuie limitată aplicarea ei în timp, ar trebui permanentizată.
 2.OUG 29/21.03, art VIIAmânarea la plată a tuturor impozitelor și contribuțiilor datorate bugetului, pentru perioada stării de urgență + 30 zile (15 iunie). Amânarea nu este explicită, ci implicită ca urmarea a 3 prevederi distincte: Nu se calculează accesorii;Nu sunt considerate obligații restante;Nu se iau măsuri de executare silită.Greu de înțeles această măsura aplicabilă erga omnes, incluziv companiilor care au avut de câștigat din criză. O amânare s-ar justifica, dar doar pentru companiile care au avut activitatea închisă total sau parțial. În plus, amânarea fără introducerea unor măsuri de relaxare a condițiilor de acordare a eșalonărilor, după 15 iunie, nu face decât să amâne un deznodământ previzibil, incapacitatea de plată. Totuși, au fost destul de multe companii care și-au plătit impozitele, din responsabilitate sau ca urmare a presiunilor făcute de ANAF. Pentru companiile care însă nu au plătit, măsura a echivalat cu un credit în lei fără dobândă de la buget, ceea ce adâncește deficitul și așa uriaș și crește riscul de downgrade pentru România.
 3.OUG 29/21.03, art VIIIContribuabilii care aplică sistemul de plată a impozitului pe profit anual pot efectua plățile anticipate trimestriale pentru 2020 în funcție de rezultatul curent, nu în funcție de rezultatul anului anterior.În contextul bulversării mediului economic atât de comportamentul consumatorilor cât și de măsurile de combatere a răspândirii coronavirusului, era evident că anul anterior nu mai putea fi o referință pentru majoritatea companiilor. Măsura are însă o aplicabilitate limitată, mai puțin de 5% din companiile românești mai fiind plătitoare de impozit pe profit.
 4.OUG 31/30.03, art. 1S-a acordat o reducere de 5% (contribuabili mari)/10% (restul) la impozitul pe profit aferent T1 pentru contribuabilii care plătesc impozitul pe profit sau pe microîntreprinderi până la termenul de 25.04.În general, orice reducere de impozite este binevenită, mai ales în momente economice dificile.
 5.OUG 31/30.03, art. 2S-a renunțat la plata TVA în vamă pentru importurile de medicamente, materiale de protecție, dispozitive și echipamente necesare pentru prevenirea și tratarea Covid, dar și pentru importul de alcool etilic complet denaturant utilizat pentru producerea de dezinfectanți.Măsură necesară pentru a reduce sumele necesare  prefinanțării importului acestor materiale atât de necesare în acea perioadă.  Din păcate, această măsură bună nu a fost însoțită și de taxare inversă pe lanțul de vânzare, iar asta va duce în mod sigur la o creștere semnificativă a fraudei de TVA.
 6.OUG 48/16.04, art. I.1S-a lărgit facilitatea cu privire la creditul fiscal pentru sponsorizări, cu sponsorizările făcute pentru instituții și autoritățile publice.Măsură necesară în contextul situației  dificile, context în care multe firme s-au mobilizat să susțină instituțiile publice cu materiale, echipamente sau chiar și bani. Este o completare binevenită a legii.
 7.OUG 48/16.04, art I.2, I.3S-a extins lista avantajelor în natură neimpozabile cu “avantajele” acordate de angajatori angajaților aflați în izolare preventivă la locul de muncă.Tot o completare necesară. Din păcate, modul în care este scrisă legislația fiscală face necesare astfel de modificări.  
 8.OUG 48/16.04S-a introdus posibilitatea ca statul să poată vinde alcoolul etilic confiscat, anterior aceste produse fiind distruse. De asemenea, s-a introdus posibilitatea denaturării alcoolului în interiorul antrepozitelor fiscale.Măsura era absolut necesară în contextul în care material primar pentru producția internă de dezinfectanți lipsea din piață. Din păcate, s-a păstrat obligația de a beneficia de scutire directă de accize pentru alcool etilic doar dacă este denaturat integral cu formula specifică României, ceea ce a făcut ca achiziția materiei prime – în special de către producătorii de biocide (strict reglementați).  Consider că ar fi fost de preferat includerea acestora în aceeași categorie cu producătorii de medicamente, care pot achiziționa în regim de scutire directă alcool etilic pe baza autorizației de consumator final.
 9.OUG 48/16.04S-a introdus posibilitatea amânării TVA în vamă inclusiv pentru importul de alcool complet denaturat de către importatorii care dețin autorizație de utilizator final (producători).Măsura este foarte bună, ajută producătorii români de dezinfectanți, inclusiv pe cei autorizați să producă biocide. În plus, în acest caz nu există riscul de fraudă menționat mai sus, risc care nu poate fi exclus în cazul comercianților. Păcat că nu s-a renunțat la cerința de denaturare cu formulă specifică României, formulă care nu este folosită în alte state. În plus, denaturarea adaugă la costul de producție, ceea ce crește prețul dezinfectanților produși în România.
 10.OUG 48/16.04Restaurantele și hotelurile au fost scutite de la plata impozitului specific, pe perioada stării de urgență.Măsura este normală în condițiile în care activitatea restaurantelor și barurilor a fost, cel puțin parțial, interzisă pe perioada stării de urgență, multe restaurante închizând complet activitatea iar unele continuând să funcționeze doar pentru livrări la domiciliu iar hotelurile au închis pentru că, în condițiile limitării drepturilor de a circula, nu au mai avut clienți.  Probabil că măsura trebuie completată, având în vedere că activitatea restaurantelor și barurilor este restricționată în continuare, și după înlocuirea stării de urgență cu starea de alertă. Este binecunoscută opoziția mea cu privire la acest impozit, derizoriu pentru marile restaurant sau hoteluri (se aplică doar pentru restaurantele, barurile și hotelurile cu venituri mai mari de 1 milion de euro). Consider că ar fi fost un bun moment pentru eliminarea impozitului specific, mai ales că – în condițiile continuării vânzărilor cu livrare la domiciliu, apare o discriminare evidentă între restaurantele mari (care obțin venituri complet neimpozitate) și cele mici (care continuă să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor).
 11.OUG 48/16.04A fost suspendată loteria bonurilor, extragerile urmând să se reia în termen de 90 de zile de la încetarea stării de urgență, din 15 august.Această măsură a fost introdusă pentru a stimula consumatorii să ceară bon fiscal. În condițiile introducerii AMEF, cred că ar fi fost mai potrivit ca MF să poată prelua datele de la AMEF (acest lucru nu este încă posibil din lipsa investițiilor în sistemul informatic al MF/CNIF) iar loteria să fie anulată.
 12.OUG 48/16.04A fost generalizat sistemul de rambursare al TVA cu control ulterior, cu excepția deconturilor de TVA cu opțiune de rambursare pentru care s-a început inspecția fiscală. Pentru sumele rambursate, inspecția ulterioară se decide în baza analizei de risc (conform art. XI (2)a), dar se aplică conform art. XVI. Măsura încetează în 30 de zile după încetarea stării de urgență.Măsura este una excelentă, mai ales că prin întârzierea sistematică a rambursării TVA statul roman este un generator de blocaje financiare, în special pentru companiile ce investesc sau pentru exportatori. De menționat și că MF/ANAF a rambursat în regim accelerat sume imense de TVA, restante încă din 2019. Păcat însă de contradicția dintre cele două articole menționate, este neclar dacă de  această prevedere au putut beneficia și contribuabilii care aveau inspecții în derulare.. Limitarea în timp a măsurii ar putea fi eliminată, ținând cont că dificultățile economice nu vor dispărea odată cu încetarea stării de urgență și de faptul ca inspecțiile fiscale confirmă peste 95% din sumele solicitate la rambursare de către contribuabili.
 13.OUG 48/16.04Au fost anulate dobânzile și penalitățile pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate pe perioada stării de urgență, plus 30 de zile. În astfel de cazuri, graficele de eșalonare sunt refăcute de către organul fiscal.Măsură evident menită să ajute, la fel ca și altele, companiile care au probleme de cash flow ca urmare a decretării stării de urgență.
 14.OUG 48/16.04Depunerea situațiilor financiare pentru 2019 a fost amânata până la 31 iulie (fata de …)Nu înțeleg de ce a fost nevoie de amânarea depunerii situațiilor financiare, cred că era nevoie de informațiile respective pentru a înțelege mai bine impactul crizei asupra companiilor.
 15.OUG 69/14.05Termenul de depunere al declarațiilor de impunere anuale (impozit pe venit, contribuții, persoane fizice) a fost prelungit până la 30 iunie, iar persoanele care depun declarațiile online și achită integral beneficiază de o bonificație (reducere) de 10%.Măsură menită să îmbunătățească colectarea impozitului pe venit.  
 16.OUG 69/14.05Bonificația poate fi acordată și din 2021, procentul urmând a fi aprobat prin legea bugetului de stat.Se poate vorbi aici de o discriminare față de persoanele fizice cărora angajatorul le reține impozitului pe venit/salariu de către angajatori.
 17.OUG 69/14.05Analiza de risc la acordarea codului de TVA se va face după înregistrare, și nu anterior înregistrării ca până acum.Simplificare a birocrației asociată cu obținerea codului de TVA, oricum mult simplificată în ultima perioadă față de vremea D108. Trebuie însă atenție să nu asistăm la o revenire în forță a fraudei carusel, fraudă oricum încă la un nivel ridicat, așa cum am mai arătat.
 18.OUG 69/14.05CAS și CASS nu se datorează pentru sumele primite pentru perioada stării de urgență de către angajați ca urmare a desfășurării de activități care presupun contact cu publicul. Facilitatea se aplică pentru sumele plătite până pe 30.06 (nu și pentru cele plătite până la intrarea în vigoare a OUG).Apare o discriminare între angajații care au primit deja bonusuri pentru activitățile respective și cei care urmează să primească astfel de bonusuri…
 19.OUG 69/14.05Impozitul pentru clădirile nerezidențiale folosite pentru activități economice care au trebuit să fie întrerupte ca urmare a epidemiei poate fi redus prin hotărâre a Consiliului Local cu până la 50%, pe durata stării de urgență.Rămâne de văzut în ce măsura Consiliile locale vor adopta astfel de hotărâri. De asemenea, just ar fi ca perioada pentru care se acordă reducerea să fie ajustată pentru a include și perioada de după încetarea stării de urgență în care spațiile nu pot fi folosite (restaurant, mall-uri, teatre, etc.).
 20.OUG 69/14.05A fost acordată o “amnistie fiscală”, dobânzile și penalitățile urmând a fi anulate dacă impozitele restante la 31.03 sunt achitate până la 15.12. Sunt de asemenea anulate și dobânzile și penalitățile aferente creanțelor bugetare achitate până la 31.03.Măsură foarte importantă, reglementată în detaliu prin textul OUG. S-a prevăzut inclusiv o procedură de notificare de către contribuabil a intenției de a apela la facilitate, pentru ca ANAF să regleze fișa de plătitor în așa fel încât să nu apăra “surprize”, adică rămășite de care contribuabilul să nu fi știut, să nu le achite și să piardă facilitatea, facilitate care se acordă la cerere (nu automat), prin decizie emisă de ANAF, dacă sunt îndeplinite condițiile. Nu este însă deloc clar ce se întâmplă cu executările silite, executări care nu vor mai fi suspendate după 15 iunie. Cred că trebuia reglementat și acest aspect.
Author

Avocat de Business

2 Comments

  1. Thanks , I’ve just been searching for information about this topic for a long time and yours is the greatest I’ve found out till now.
    However, what about the conclusion? Are you certain concerning
    the supply?

    My homepage – blog3009

  2. Very good blog you have here but I was wanting to know if you knew of
    any discussion boards that cover the same topics talked about in this article?
    I’d really like to be a part of group where I can get advice
    from other experienced people that share the same interest.
    If you have any suggestions, please let me know. Appreciate
    it!

    my webpage blog3009

Write A Comment